Wij trouwen!

Labels: Trouw
Via deze blog willen we in contact blijven met de homies, terwijl wij Azie afschuimen. Van de mongoolse steppe tot de tibetaanse pieken, via China, Vietnam, Cambodia, Laos, Birma, Nepal en god weet waar we nog terecht komen in dit jaartje weg...

Labels: Trouw
Zaterdag 28 juli 2007Labels: fiets, Kyrgyzstan
Dinsdag 24 juli - vrijdag 27 julli 2007
In de praktijk is daar het volgende van te merken: een erg russische hoofdstad, met nadrukkelijk russisch eten en veel blonde mensen. Buiten Bishkek zie je nog veel hamers en sikkels, russische camions, ladas volgas. Maar ook veel mensen met mongoloide trekken, donkere leren huid, hoge jukbenen. Klederdracht en vooral de Gers hebben iets mongools. Naast de hamer en de sikkel is ook de maan erg aanwezig, en de overweldigende gastvrijheid, die toch een deel uitmaakt van de Islam-cultuur. Van India en China is de invloed daarentegen toch wel erg klein. Daarvoor zijn de bergen te hoog (we spreken over een stel vijf tot achtduizenders) want na Nepal en Tadjikistan heeft Kyrgyzstan het meeste aantal +7000m bergen voor zijn oppervlakte. In dit alles heeft het toch ook fel zijn eigenheid. En daar gaan we een beetje binnendoor fietsen, op een wegje waar de hoogtelijnen niet erg duidelijk zijn, en waar afhankelijk van de bron, 2 tot 4 bergpassen te bestieren zijn.
Het begint snel langs een rivier, dan een flink stuk vals plat tot een stadje waar we met veel moeite, en uiteindelijk met de hulp van een chronische zatlap aan brood water en snickers geraken. Eenmaal uit de stad verslecht de weg per kilometer. Aan de rand van de weg prikt een man enthousiast 2 vingers in de lucht. In Engeland zou ie er ruzie voor krijgen, maar hier begrijpen we dat er 2 andere fietsers voor ons zijn. En de Scouts in ons merken ook al bandensporen. Het wordt even lachen als we dan Bert en Griet tot aan de heupen in een snelstromende rivier zien staan, terwijl de weg gewoon doorloopt. Maar het lachen vergaat ons snel als blijkt dat zij wél op de juiste weg zitten.
We helpen elkaar over de hindernis (die een gifgroene Lada erg gracieus neemt - eigenaars van X5 jeeps en Range Rovers ten lande zou het lachen nu al helemaal vergaan) We pikken de gesprekken aan waar we ze gisteren in de natte kou hebben afgebroken. Hoe graag we ook gewoon met ons tweetjes reizen, t doet ook plezier om eens het verhaal te horen van andere mensen met min of meer de zelfde ingesteldheid qua reizen. Het landschap is intussen een koperkleurige zanderige canyon geworden.
45km is nog niet veel, en 16 uur ook niet, maar voor ons ligt een dijk van een bergop, en achter ons -opnieuw- gitzwarte wolken. Even moeten we aftasten, maar we gaan ervoor. En natuurlijk krijgen deze vier vlamingen een hagelbui over zich waar we nu nog blauwe plekken van hebben, maar laat duidelijk zijn dat de daaropvolgende dubbele regenboog over het met canyons bezaaide hoogvlakte een absoluut knoerte mooi beeld is. Een van de allermooiste van de hele reis. En zo zwiept Kyrgyzstan al geen ander van dieptepunt naar hoogtepunt, nog sneller dan de rollercoasters in walibi.
Onze laatste twee fietsdagen brengen we opnieuw alleen door. Griet voelt zich heel slecht en ook Bert verdwijnt regelmatig achter een heuvel voor een moment alleen (lange leve de Kymyz?). Omdat de tijd dringt, zijn we genoodzaakt onze nieuwe vrienden achter te laten. Woorden schieten te kort, alleen een doosje darmfloraherstellers kunnen uitdrukken hoe we met hen meevoelen. De rit naar Tash Rabat verloopt 'nat' met rivieren om te doorkruisen en regenbuien om te trotseren. De rivieren worden opgelost door een busje Duitsers die mij absoluut willen helpen. Ze besluiten me in hun busje te laten en mijn fiets vanuit het busje door de rivier te sleuren. Paniek in de keet als plots het busje vast blijft zitten in de rivier. Even lijkt het erop of 14 Duitsers zullen moeten uitstappen, maar dan komt een ander busje Duitsers tegemoet en worden we gered. Helaas niet gered van de regen. Die krijgen we dubbel en dik op ons dak tot in Tash Rabat. We drinken er een minuutsoepje maar besluiten dan op onze tanden te bijten en al een stuk richting Bishkek terug te rijden.
Mijn lieve Jan draagt me over diezelfde rivier met blote voeten (ok, ik geef toe, hier heb ik enkele tranen van ontroering gelaten) en dan is het op naar beneden tot in At Bashy. Alleen een verplichte gastvrije stop bij een Russisch - Duitse onderzoeksploeg met massa's eten vertraagt onze rit. We slapen bij mensen thuis. Onze laatste echte fietsdag is er opnieuw eentje van tanden bijten, met veel bergen, stevige wind en regen, schuilen in een armzalige staancaravan en aankomst in Naryn. Voorlopig eindbestemming in deze etappe. Labels: fiets, Kyrgyzstan
Vrijdag 20 juli - maandag 23 juli 2007
Labels: fiets, Kyrgyzstan
maandag 16 juli - donderdag 1ç juli
py birthday'). We voorzien dan ook een snickers met theelichtje en Belgische postkaart voor het feestvarken. Onze gastfamilie zorgt voor heerlijke broodjes - dezelfde als in Ladakh en Mongolië - verse confituur en bijenfrisse honing. Als we eindelijk erin slagen om afscheid te nemen van onze gastvrije familie is dat niet zonder 5 kilo abrikozen, een zak vol verse broodjes, een tekening en een mini-ger. We kunnen er weer tegenaan. Maar we zijn nog maar 10 kilometer verder of het volgende obstakel van sociaal leven staat alweer klaar om toe te slaan. Een Lada met Kazachse nummerplaat en goudtandige chauffeurskoppel staat aan een zijstraatje aan de kant van de weg. Volgende conversatie vindt plaats:
nel hun voorbeeld en brengen de namiddag door met hoofd en voeten boven water. Ik ga zelfs voor het modderbad. In de late namiddag besluiten we nog wat kilometertjes te doen. De teller wijst 80 kilometer aan als we eindelijk een slaapplaatsje gevonden hebben aan de oevers van Issyk Köl. Gewapend met Deet, lange broeken, muts en bergschoenen (het is 30 graden!) tegen de muggen genieten we van een mooie zonsondergang. Labels: fiets, Kyrgyzstan
Zondag 15 juli 2007
Labels: fiets, Kyrgyzstan
Labels: fiets, Kyrgyzstan
De 'Stans'...We droomden er al een tijdje van. De blinde vlek op de kaart, een gebied ergens in Azië waarvan niemand de hoofdsteden kent, of weet welke taal ze er spreken. Toen onze Jokerreis Siberië - Mongolië geannuleerd werd, was de keuze gauw gemaakt. Een droom werd werkelijkheid: we boekten een ticketje Kyrgystan - heen en terug. Thelma werd opnieuw van de stal gehaald en ook Jans mountainbike werd klaargemaakt voor een reis naar het onbekende.
tend natuurlijk niets meer van te merken. De zon schijnt aan een staalblauwe hemel. Een stel besneeuwde bergtoppen werpen ons van achter de 'skyline' (lees 2 hoge gebouwen) steelse blikken toe. Bishkek schreeuwt om ontdekt te worden en dat doen we dan ook. Op onze fietsjes gaan we op zoek naar kaarten, eten en busvervoer voor de volgende dag en we verwonderen ons over de kleinste dingen. Bishkek is een vrij groene stad met brede lanen, sterk communistisch getinte architectuur en een overdosis aan Lada's in een kleurenpalet vergelijkbaar met het aanbod van de betere verfwinkel. Daarnaast vullen ook afgedankte Volkswagens en Audi's het straatbeeld, liefst nog met de stickers van de vorige, Europese eigenaar (Deutschland, Bayern Fussball!). De mensen lijken op het eerste zicht een mix van Russen, eerder Mongools uitziende types en Turken. De kleding varieert van vrij bloot en trendy tot wat stijvere pakjes met de nationale vilten hoed. Opvallend is dat zelfs het bolletjespatroon anno 2007 ook hier sterk ingeburgerd is. Fietsen is hier blijkbaar zeldzaam. We worden in ieder geval flink betoeterd en we moeten flink ons plaatsje opeisen in het verkeer dat op elk kruispunt ontregeld wordt door een politieagent met veel te luide fluit en te imposante pet.Labels: fiets, Kyrgyzstan