Ter land, ter zee en in de lucht!
Het nieuwe jaar brengt ons naar Phongsali, een provinciestadje in het uiterste noordoorsten van Laos. Door de slechte wegen, de bergen en de 'koude' weten maar weinig toeristen dit geisoleerde plaatsje te bereiken. Het kost ons twee dagen om er te geraken, waarvan 170 km over zandwegen met putten en gravel. Deze streek is een van de minstbevolkte van heel Laos en ook een van de minst ontwikkelde. De 170 km zandweg is DE hoofdweg van de hele provincie, zijstraten komen we nauwelijks tegen en ook dorpjes liggen kilometers verwijderd van elkaar. De inwoners dragen hier, in tegenstelling tot de rest van Laos, nog wel hun kleurrijke kleding, zoals we ze ook vaak in Vietnam mochten zien. We bereiken Phongsali op 2 januari in de vroege namiddag. Het 'stadje', 20 keer kleiner dan Hechtel (en dat wil wat zeggen!) ligt op 1800 meter hoogte. De bittere 'koude' waarvoor iedereen, locals en guidebooks inclusief, ons voor gewaarschuwd heeft, valt best wel mee. 20 graden en een staalblauwe hemel. Phongsali is een supercharmant stadje, met kasseiensteegjes geflankeerd door - volgens de Lonely Planet - 'Tibetaans' aandoende houten huisjes. Niks te zien, en tegelijkertijd zoveel. Het stadje trakteert ons de volgende morgen alvast op de mooiste zonsopgang van de hele reis.
Om kwart voor zeven zitten we al op de motor om de boot te halen richting zuiden... en jawel, 'morgenstond heeft goud in de mond'. Phongsali baadt in een gouden morgenzonnetje terwijl het dal beneden het stadje gehuld is in een dikke, dromerige wolkenzee. Meer dan anderhalf uur op voorhand bereiken we de boatlanding in Hatsa. Meer dan tijd genoeg dus om de motor op de boot te krijgen. Met vier man wordt onze Minsk in het wankele bootje geplant. Samen met de andere 10 andere passagiers dobberen we vier uur lang de Nam Ou rivier af, langs rivierdorpjes en ongerepte jungle, tot we in Muang Khua aankomen. Nog 100 kilometer knetteren tot in Udomxai waar we ons trakteren op een zalig saunaatje (stop 10 locals en twee westerlingen in hokje van 2 op 3 en dan begin je wel te zweten in een kruidenstoombad opgewarmd door een groot vat kokend water onder de sauna)en een heerlijk, naar goede gewoonte, steenhard bed.





