Na onze zware tocht naar de Ducha, storten we ons in Tsaaganuur terug in ons gezapig Club Med leventje; lekker lang uitslapen, stieken onder dekentjes vrijen in de dorm, gekleefd aan onze boomstronkzitjes een boek lezen in de zon. Op een van die luilekkerdagen hebben we 'hem' ontmoet; bruine ogen, korte bruine haren met een licht blonde glans, niet zo gespierd, maar wel sterk; onze eerste vakantieliefde, onze viervoetige vriend Rex. Elke dag kwam hij kwispelend naar ons guesthousje gedarteld op zoek naar wat etensrestjes. Daarna bleef hij meestal gezapig naast ons in het zonnetje zitten of vergezelde hij ons naar het meer of de winkel.

Toen we op zaterdag 27 augustus eindelijk Tsaaganuur verlieten, met twee gidsen, twee pakpaarden en twee rijpaarden richting Khatgal (drie paarddagen verderop), volgde Rex ons vol goede moed. Wegjagen hielp niet, de liefde was wederzijds. De eerste beproeving kwam na een halve dag paardrijden. We kwamen aan bij een rivier van een 20tal meter breed. Onze paardjes werden op het vlot gezet, maar arme Rex, die ons enthousiast volgde, werd door onze gids van het vlot geschopt in het water. Even later stonden wij veilig aan de overkant terwijl een verzopen Rex aan de andere kant stond te janken. Ongeloof stond in zijn ogen geschreven dat dit het einde was van ons intieme samenzijn. Het was hartverscheurend. Jan en ik waren blij dat we zulke grote zonnebrillen op hadden - toch konden ze onze dikke rollende tranen niet verdoezelen (Jan en ik blijken onze liefde voor honden te delen)... tot we Rex plots disneylike een heel eind verderop de brute rivier zagen overzwemmen. Stiekem waren we dolgelukkig dat onze magere straathond de rivier getrotseerd had om bij ons te zijn.
Ook de volgende twee dagen bleef hij bij ons - dwars door de bergen, door zompige moerassen, zwemmend door rivieren, terwijl wij met zere achterwerken op onze paardjes zaten te draven. 's Avonds als we kookten op het kampvuur, bleef hij hoopvol wachten op restjes - als er die nog waren, nadat onze niet zo goed voorbereide gidsen de hele pot hadden leeggeschaard. 's Nachts hield hij de wacht aans ons tentje - een beetje pro forma blaffend op alles wat bewoog. Na twee stevige dagen paardrijden van bijna 7 uur per dag kwamen we aan het prachtige Khovsgol meer aan. Daar zagen we na twee weken eindelijk weer wat toeristen.

De laatste derde dag was waarschijnlijk psychologisch een van de zwaardere. Terwijl onze Rex snel en gezwind langs het meer dartelde, deden onze gidsen er alles aan om ons te vertragen en ons zo een vierde dag aan ons been te lappen; manicure voor het vertrek, een klapke met de locale boeren, achteraan onze 'karavaan' rijden. Jan kreeg het fameus op zijn zenuwen maar zijn ophitsende 'sjoe'en' en zweepslagen kregen zijn paard geen meter sneller vooruit. We stevenden recht op een confrontatie met onze gidsen af, die ons beloofd hadden Khatgal in drie dagen te bereiken, toen we plots langs het meer op een groepje mensen stootten, het Joker tentje verraadde hen al,maar vooral het gekoelde bier bevestigde ons vermoeden dat we hier te maken hadden met echte Belgen. Miek, Agnes, Piet en Mil, de vier vriendelijke Belgen uit Westerlo nodigden ons al snel uit voor een pintje en binnen de kortste keren werd ons ook een lift aangeboden in hun busje naar Khatgal de volgende morgen om de laatste 20 km te overbruggen. De rest van de avond brachten we bij het kampvuur door, chocolade etend, thee drinkend en met z'n zessen onze lieve hond Rex voederend...
Maar aan alles komt een einde, ook aan disney-achtige hondenverhalen.De volgende ochtend tegen 9 uur moesten we afscheid nemen van onze trouwe Rex. Onze lieve Belgen hadden nog geprobeerd om hun chauffeur te overhalen om Rex mee te nemen (tot groot ongeloof van hun Mongoolse gids en chauffeur), maar teverfeefs... om 9u15, na meer dan 150 km, tochtjes naar het meer en de winkel, lieten we Rex achter, met een half brood en een blik sardienen als troost! Onze zonnebrillen kwamen opnieuw goed van pas en ook onze nieuwe Belgische vrienden hadden het moeilijk om de achter de bus rennende Rex achter te laten!
Bedankt, lieve Rex voor de prachtige tocht samen, voor je eeuwig kwispelende staartje, voor je zogenaamde nachtelijke waken, je ruivende pels die al onze kleren besmeurde met stoffige grijze haartjes! Voor ons blijf je onze allereerste hond!!!
Labels: Mongolië