Naam: Brenda Froyen
Adres: voor een jaartje 'de wijde wereld'
Gewicht: onbekend, maar misschien 2 kilo minder dan bij vertrek.
Kleur ogen: licht bruin
Kleur haar: blond, maar met een stevige uitgroei :-). Er zijn hier geen kappers om mooie highlights aan te brengen.
Lekkerste eten: moeilijk te zegggen. Het Chinese eten is ongelooflijk gevarieerd en lekkker. De markten liggen vol met fruit en groenten die we nog nooit gezien of geproefd hebben. Elke maaltijd is een nieuw avontuur. We proberen vanalles uit, maar tot nog toe houden we onze handen af van de BBQ krekels, meelwormen en libellen. Ook vogelhoofdjes, ratten en honden behoren niet tot ons menu. De Chinees thuis is totaal niet te vergelijken met het onuitputtelijke gamma van geuren en smaken hier. Het lekkerste voor mij was de Tibetaanse Stew van jak vlees en brocolli in een lichte curry.
Leukste Chinees: Er zijn een heleboel Chinezen, maar ik vind ze niet allemaal zo leuk. De Han-Chinees (90% van de bevolking) is, voor ons, een zelfingenomen entrepreneur. Hij probeert je in het zak te zetten en kan vaak heel kortaf reageren. Hun verhouding met Westerlingen is nogal dubbel. Het ene moment zie je ze stiekem een foto van je nemen, het andere moment bekijken ze je met een zekere minachting. Je wordt net zo goed als alle anderen aan de kant geduwd als je een treinkaartje wil kopen. Naast de Han Chinezen heb je nog een vijftigtal 'minderheden'. In vergelijking met de Han meerderheid zijn zij veel minder handelaar en meer handelbaar. Ze lijken ook meer te lachen. De Lamu (of was het nu Lasu?)vind ik de mooiste. De vrouwen dragen kleurige rokken, hebben korte haren en grote gaten in hun oren, waarin ze tabak of bloemen steken. Onze leukste Chinees? ... Isabelle, een Yi-vrouw die ons in Xichang een hele dag mee op sleeptouw heeft genomen. Van haar kregen we ook de typisch rode kitsch geluksbrengertjes cadeau.
Foutste fashion mistake: Op economisch vlak komen de Chinezen misschien wel sterk op, op gebied van mode hebben ze in Antwerpen en Parijs absoluut nog niks te vrezen. Grote brillen, waaronder zelfs lasbrillen die op een scheepswerf niet zouden misstaan, gefriseerde haren, T-shirts met 'Engelse' opschriften vol fouten en de zogenaamde 'overkammers'; kale mannen die koste wat koste hun laatste drie haren over hun schedel willen draperen.
Ergelijkste ergernis: Met het spuwen valt uiteindelijk wel te leven, als je niet in 'the line of fire' staat. Het eeuwige geknabbel en geknisper in treinen en bussen, daar word ik echt horendol van. Bij lange ritten nemen ze een zak vol noten, mandarijnen, gedroogd vlees en andere goedjes waaraan veel gepeuterd kan worden mee. De afval wordt steevast op de grond gegooid, de rest wordt met het nodige geluid naar binnen gewerkt. Ook het roken hier is een hel. Je bent geen man als je niet rookt en er wordt overal gerookt, op bussen, treinen, naast non-smoking bordjes!
Grootste stereotiepe bevestiging: Ze kunnen effectief geen R uispreken. Na zes weken heb ik me dan eindelijke neergelegd bij de naam 'Belinda'. Wat het eten betreft, ja, ze eten honden, katten, ratten en slangen. Vanmorgen zagen we nog hoe een hond gegrild werd (toch altijd effe slikken). Ze eten als het ware alles met vier poten, behalve een tafel, en alles met twee vleugels, behalve een vliegtuig.
Avontuurlijkste avontuur: Onze stiekeme overnachting op De Muur vonden we de absolute max! Op seksueel gebied (hihi)... het pilletje gemaakt van tijger en berenscrotum dat op het nachttafeltje in ons hotel lag...NO COMMENT!
Rottigste rit:De nachttreinen in China zijn heel comfortabel, op het geknisper en geknabbel na, echt heel aangenaam. De slaapbussen daarentegen zijn een hel. In totaal hebben we 4 keer een nachtbus genomen. De bus is gevuld met bedjes, je kan alleen liggen. Onder en bovenburen roken de ene sigaret na de andere, snurken en spugen constant uit het raam. Vooral onze laatste nachtbus was vreselijk! De wegen in het uiterste zuiden van China zijn nog niet geasfalteerd en door de regen was het een ware modderpoel geworden. Vier uur hebben we in het midden van de nacht gewoon stilgestaan, wachtend op ...? De rit van 11 uur werden er 17! We beloofden elkaar plechtig NOOIT MEER een nachtbus te nemen!
Boeiendste boek: Momenteel ben ik 'Wilde Zwanen' van Jung Chang aan het lezen, de klassieker over drie generaties Chinese vrouwen. Het is ontzettend leuk en gemakkelijk om je een voorstelling bij het boek te maken, omdat we er hier 'middenin' zitten. Zeker een aanrader!
Fantastisch-ste film: 'Myth', een Chinese film die we hier op de bus hebben gezien. We hebben er niet alles van begrepen, maar het zag er alleszins heel tof uit, een soort liefdesverhaal over tijden en landen heen. Een TV op de bus is hier trouwens even onontbeerlijk als het stuur en de toeter! Zelfs de kleinste busjes, volgepakt met mensen, beschikken over een klein schermpje waarop ze de laatste nieuwe - gekopieerde - films laten zien en - met wat pech - de meest melige liedjes met bijhorende videoclip en karaoke versie laten horen... en dan maar met z'n allen meekwelen.
Wonderbaarlijkste wonder: Kinderen dragen hier geen pampers. Ze hebben broekjes met een groot gat erin. Ouders lopen uren met hen rond, trekken geregeld hun broekje af en maken dan een 'plassend' geluid in hun oor. Het is ongelooflijk, maar dit systeem zorgt ervoor dat de meeste kinderen hier op 6 maanden oud al zindelijk zijn!! Misschien toch een ideetje voor thuis, die broekjes.
Wens: Dat iedereen het daar in Belgie net zo naar zijn zin heeft als wij hier!