24/7 bereikbaar via gsm
We hebben sinds kort een vietnamees gsm nummer
0084 904 440 293
Als er ontvangst is zijn we bereikbaar, net als jullie.
Als jullie dus zin hebben in een kletske, skype of bel maar op dat nummer.
tot later!
Via deze blog willen we in contact blijven met de homies, terwijl wij Azie afschuimen. Van de mongoolse steppe tot de tibetaanse pieken, via China, Vietnam, Cambodia, Laos, Birma, Nepal en god weet waar we nog terecht komen in dit jaartje weg...
We hebben sinds kort een vietnamees gsm nummer
Maandagnacht hang ik nog boven de pot. Dinsdagmorgen zijn we al op weg naar Halong Bay, een baai in het noordoosten van Vietnam, bekend om zijn grillige karstbergen in de zee en DE tourist attraction in Vietnam. Het is een tour van drie dagen (dinsdag 29/11 - donderdag 1/12) die we via ons hotelletje geboekt hebben. Voor 44 dollar krijg je vervoer, 'zeecruise', 2 overnachtingen, 3 maaltijden per dag, een trekking en zeekajakken... 'voor dat geld kunt ge niet sukkelen, he!' Al snel blijkt echter dat dit soort toerimse ons toch niet helemaal ligt. Vaste uren om te eten,vast menu en restaurant, van het ene bootje op het andere geduwd worden, bezoek aan een 'factory, to see how people work' (een souvenirswinkeltje waar ze commissie hebben dus) en nul vrijheid. Toch slagen we erin van te genieten! Het landschap is adembenemend mooi, het zeekajakken is zalig en het wisselende gezelschap (gaande van Australische dames die hier een 'couchke bruin' komen leggen tot wat avontuurlijkere Duitsers) best wel leuk. We lezen boekjes, kletsen en fantaseren over onze motorrit.
Alle wegen zaten vast omdat elke motorbezitter zijn brommertje had uitgehaald om zijn vreugde te gaan vieren. Dat wil zeggen dat ze met twee miljoen rondjes rond het meer reden, uitzinning schreeuwend "Vietnam! Vietnam!" Baby's werden uit hun wiegjes gerukt, in de nationale kleur gekleed en vervolgens samen met drie andere familieleden op de tuffer gezet. In alle mogelijke winkeltjes worden naaimachines bovengehaald om de massa zo snel mogelijk te voorzien van de nodige vlaggen!... Een stelletje gekken die Vietnamezen! Tijd om de rust van het platte land op te zoeken!
We zijn ondertussen een weekje in Vietnam. Van aan de grenspost in China tot in Hanoi was een mijnenveld van geldklopperij, bedriegelijke informatie en andere beproevingen. Het varieerde van 'this is the only place where you can change your chinese money" tot " there is only one bus to Hanoi" (toevallig de zijne!). We weten er ons doorheen te slaan met geduld, koelbloedigheid en heel veel bluf. Bij aankomst in de oude wijk van Hanoi weigert onze buschauffeur ons uit te laten stappen tenzij we het dubbel van de afgesproken som geld betalen. We blijven er siberisch bij en stellen voor om dan maar in de bus te slapen. Hij dreigt ons helemaal terug te voeren naar de grens, en het busje vertrekt ook effectief. Vijf minuten later plooit de man dan toch en mogen we uitstappen, na het betalen van de oorspronkelijke prijs. TRIOMF!! Een Nederlands meisje in ons hotel moest vijf keer de prijs betalen of ze werd - zogezegd - achtergelaten aan de kant van de snelweg! De toon voor Vietnam is meteen gezet!