It's a men's world
"Zit dat comfortabel, zo achterop de motor?", "ja Brenda, na zoveel kilometers met de Minsk zal Jan wel goed kunnen motorrijden, zeker?" Deze vragen, en menig soortegelijke werden me via mail, telefoon en in levende lijve gesteld. Als een of andere feministisch gefrustreerde dolle mina moest ik dan steeds weer antwoorden: "ja, maar ik heb ook gereden hoor!" En wanneer Jan dat, niet zonder trots beaamde, kreeg Jan vaak een -ocharme, hij ligt onder de sloef en is verplicht om dat te zeggen- blik toegeworpen... Vrouwen in het motorwereldje, is als mannen in de breiclub van de KVLV.
Toch wilde ik me nog niet zo gauw gewonnen geven. Op 16 mei om 11 uur was het dan zover. Onze eerste motorrijles onder leiding van Romain. U kent dit type mannen vooral uit de tijd dat Miami Vice nog kijkcijfers had: zonnebankbruin gezicht, gouden ketting, halflang krullend haar met gel en ... opmerkingen over vrouwen die zelfs Don
Johnson niet zou maken aan de bar bij pot en pint. Vanaf de eerste les kreeg ik het dus al te horen: een vrouw, van DE Limburg én blond... oei, oei, ik zal het dan maar wat langzamer uitleggen zeker! Bij dergelijke 'moppen' lig ik natuurlijk meestal 'dubbel' van het lachen, wat een invloed had op mijn rijgedrag. Voor de rest werd ik quasi genegeerd. Jan was duidelijk zijn 'febbekakske' en 'lieveke', maar ook hij kreeg niet zó veel aandacht. Romain hield zich tijdens de lessen voornamelijk bezig met 'meisjes in nood', die op het auto-oefenterrein naast ons problemen hadden met parkeren. Acht uur lang oefenden we op onze Honda's CB500 tot het moment van de waarheid! op 23 mei 2006, op de gezegende leeftijd van 29 jaar en 364 dagen behaalde Jan zijn motorrijbewijs! Op 24 mei 2006 ging Ik af als een gieter. Toen we aan het examencentrum aankwamen, stelde Romain me voor als '... allez, het is een vrouw, hè'. Ik voelde me al wat minder lekker in mijn vel. Toen de examinator me vroeg: 'allez, juffrouwKE', waar staan uw pinkers?' had ik nog het zelfvertrouwen van een analphabeet in de hoedanigheid van leesmoeder. Ik bakte er niks van. Wat twee uur voordien nog een fluitje van een cent was, was nu aartsmoeilijk. Misschien was mijn tactiek 'vlot rijden' en het 'snel afhandelen' ook niet geschikt bij het onderdeel '12 seconden traag rijden'. Romain overhandigde me mijn papiertje waarop stond dat ik niet geslaagd was met de woorden: 'niet bepaald om in te kaderen, hè!'. Veilig in de auto naast Jan heb ik heerlijk vrouwelijk op dit alles gereageerd, met de nodige traantjes en dramatiek.
It's a men's world! Maar opgeven doe ik niet! Ik zal het nu voorlopig met mijn L'ekke moeten stellen (de L van leerling en Landwegen?) maar in augustus keer ik weder... en dan, beste Romain, I shall overcome!








