Via deze blog willen we in contact blijven met de homies, terwijl wij Azie afschuimen. Van de mongoolse steppe tot de tibetaanse pieken, via China, Vietnam, Cambodia, Laos, Birma, Nepal en god weet waar we nog terecht komen in dit jaartje weg...

woensdag, november 09, 2005

Yuangyuan, een naam op een verfrommeld geel papiertje

Volgende bestemming onbekend, Yuanyuang (of was het nu Yuangyuan?). Geen vermelding in de lonely planet. We vertrouwen opnieuw op collega Els. Met enkel een verfrommeld geel papiertje waarop de Chinese schrijfwijze van het plaatsje staat, storten we ons in een nieuw avontuur. Een busticketje kopen blijkt opnieuw geen enkel probleem tot we halverwege de busrit merken dat de karakters op ons buskaartje niet dezelfde zijn als op ons geel vodje. 'Go with the flow'. We worden afgezet in een stadje en met wat puzzelwerk (vergelijk streepje voor streepje de karakters op het papiertje en de plaatsnamen op de bussen) scoren we de juiste bus. In het stadje aangekomen puzzelen we onze verder route ineen op basis van door ons gefotografeerde Chinese bustabellen. Wie zocht nog een proefje voor Karavaans trophy?
Yuanyuang is een kleurrijk stadje, waar de Han-Chinezen voor een keer in de 'minderheid' zijn. China wordt voor 90% bevolkt door de Han-Chinezen. Van de 54 andere 'stammen' woont meer dan de helft in de provincie Yunnan. Vooral op vlak van klederdracht zorgt dit voor een kleurrijk spektakel. De grote markt van Yuanyuang trekt een vijftal verschillende nationaliteiten aan. We waren net op tijd om de markt te zien ontbinden en sindsdien hult de mist het stadje in een uniform grijs. Samen met een Waals koppel wachten we op de zon om de omgeving te gaan verkennen. In die omgeving liggen een aantal van de mooiste rijstterrassen ter wereld... . Wordt vervolgd!

Labels:

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Joehoe! Jajaaa, het ziet er in order uit ginder. Hey, heeft die chinees nog meegespeeld in Kill Bill? Zijn baard is wel ietsje afgeknipt... net als de mijne trouwens (wat wel al lang gebeurd is..lang nie afgesproken jan, te lang). Moest daarnet nog denken aan al die Chap Cam inktvis die we wel eens vaker achter de kiezen drukten in de scheldestraat (menu No 246 om precies te zijn :-)). Heb eindelijk da bloggie ontdekt toen ik daarnet met je Jo belde op Skype (zalig systeem nieweur). Blijf veel fotokes opladen zou ik zeggen en als ge de juiste meridiaan volgt komen julie vanzelf bij mijn voordeur terecht... als mijn doc nog nie afgelopen is trouwens want het zit in de stroomversnellig. Nee, blijf nog wel effie, 'k wil je broer nog zien afkomen, dan kunnen we een vlaamse sekte beginnen. Groetzes! Ozlo-koenie

november 11, 2005 10:06 a.m.

 

Een reactie posten

<< Home