Via deze blog willen we in contact blijven met de homies, terwijl wij Azie afschuimen. Van de mongoolse steppe tot de tibetaanse pieken, via China, Vietnam, Cambodia, Laos, Birma, Nepal en god weet waar we nog terecht komen in dit jaartje weg...

dinsdag, november 01, 2005

sputterend naar t zuiden

De nachttrein brengt ons comfortabel in Xichang, totaal onbekend in t westen en in geen enkel guidebook beschreven. De enige bus naar onze bestemming -het Lugu-meer- is net vertrokken. Dus hier staan we dan. We boeken dan maar een hotelletje en proberen de dag zinvol in te vullen. Wist u dat Xichang de lanceerbasis is van het chinese ruimtevaartprogramma? Wij ook niet. Maar na wat giswerk en omwegen wil iemand ons rondgidsen voor de dag. Isabella is 31 jaar en neemt ons op sleeptouw, langs bergen en tempels, meren en vissersdorpjes in de buurt. Ze staat erop ons te tracteren op lunch. Zoveel gulle vriendelijkheid verbaast ons. Isabella blijkt te horen bij de Yi-minderheid, dat verklaart veel. Haar engels is goed genoeg om ons uitgebreid te vertellen over haar minderheid, die een heel eigen geschrift heeft, hierogliefen eerder. Ze vertelt dat Han chinezen maar 1 kind mogen krijgen, maar de minderheden mogen er 2 hebben. Ze gaat ook andere moeilijke onderwerpen niet uit de weg: meisjesbabies worden gelukkig steeds minder geaborteerd, omdat de chinezen nu ook inzien dat er gewoon niet voldoende vrouwen zijn voor al de mannen.....

Labels: