Bright lights, big city! Peking!
Peking: you love it, or you leave it! Wij deden beiden heel snel. Peking is een stad met vele gezichten. Het klassieke gezicht van het Tian'an Men plein bekoorde ons minder. Maar van de Verboden Stad konden we niet genoeg krijgen. Dit keizerlijke paleis wordt druk gerestaureerd (Olympische Spelen 2008) waardoor we op het verweerde zowel als op het glanzend nieuwe kregen. We struinden door de parken, op zoek naar wat rust en Magnum Almond ijs! We doorkruisten de Hutongs van boven naar onder. Deze oude volkswijken worden gekarakteriseerd door uniforme grijze muren, scharlaken deuren, mensen in pyjama om 15.00, heerlijke eetstalletjes en een gezellige kakafonie van leurders en locals. De Hutongs worden (weeral OS 2008) flink opgekuist met geasfalteerde wegen, publieke toiletten en riolering. Verliest het hierdoor karakter? Als je op straat plassende vrouwen als karakteristiek beschouwd wel, maar het betekent voor een aantal wijken wel een heuse opwaardering. Andere daarentegen worden met de grond gelijk gemaakt.
Peking is fietsen! Fietspaden zijn lanen. Breed, rustig en veilig. We waren al snel verkocht aan de fiets omdat het door zijn snelheid en wendbaarheid het perfecte voertuig is om heel veel te zien. We werden er een beetje overmoedig van, want op zoek naar de markt van nepartikelen kregen we platte band. Niet zo erg denk je is een stad als Peking, waar miljoenen fietsers zijn. Maar het wordt minder simpel om 21.00 s avonds, in een gebied waar alleen wolkenkrabbers staan. Te voet terug was geen optie, want dan waren we te laat om de fietsen terug te geven. In de metro of taxi is not done.
Met ons beste vlaams, een Phrase boek en wat hard gelach worden we keer op keer doorverwezen. Na een kwartier vinden we in een donker hoekje onder een torenhoog gebouw een klein mannetje met een miniatuur fietsatelier. Nog eens 10 minuten later rollen we weer vrolijk door de high rise gebouwen.
Nep artikelen dus: Overweldigend gewoon. Straten vol namaakuurwerken, verdiepingen vol namaak North Face, Diesel en ander spul waar je in europa vlot 10 keer de prijs voor betaalt. Je mag het hen ook niet kwalijk nemen als een uurwerkbandje na 2 minuten kapot is, er na een dag al een spijker uit een jeans valt. Maar wat een lol! Je wordt aan elk kraampje aangeklampt voor "cheap price for you" Dus wij maar t spelletje meespelen, hen tegen elkaar uitspelen, tot hele straten verkoopstertjes onze stoten meevolgen. Lachen was alleszins de manier om aan een goeie prijs te geraken. Gevolg: 12 kilo bagage is onderweg naar huis. Pap, begin maar al een nieuwe brievenbus te timmeren!
Het eten? Heerlijk, we gaan elke dag eten bij de Chinees ;-)
Nummer 78 met gebakken rijst is heerlijk. Tot nu toe zijn er geen enorme verschillen met de Chinees bij ons, alleen verser en veel meer keuze. En de hond of kat? Goh, het bestaat, maar we hebben het nog niet tegengekomen. Op de Night Market worden slangen, Schorpioenen, geiten testikels en ander fraais aan toeristische prijzen naar je hoofd gegooid. Een gimmick dus.
Peking is natuurlijk erg jachtig. Maar net uit de Mongoolse woestijn komend, viel ons dat wel heel hard op. Het lawaai, het volk, de vuile lucht... We lieten ons door t tempo ook wel wat opstressen
We zijn eigenlijk een dagje te vroeg vertrokken, maar misschien net daarom vonden we Peking de Max!
Labels: China


0 Comments:
Een reactie posten
<< Home