Gastoptreden: Bangkok Biker Bende
Dit verslagje werd, aan het zwembad bij 35 graden, geschreven door Chris, de mama van Jan, na een wilde fietsdag door Bangkok!
De Effieweg-ers Jan en Brenda zijn zo gauw niet meer uit hun lood te slaan, maar als DE LIMBURG en DE VLAANDERS op bezoek komen is dat wat anders ...
Papa Richard en de mama's Marie-Jeanne en Chris waren al twee dagen in Bangkok, hadden het koninklijk paleis en het Jim Thompson museum uitvoerig bewonderd en de contrasten van de immens hoge buildings en de triestige vuile sloppen gezien. Ze dachten dat ze Bangkok zo toch al een beetje kenden tot Jan en Brenda de vijf hadden ingeschreven voor een begeleide fietstocht van vijf uur, in en buiten de stad.
De groep vertrok aan een 5*hotel maar sloeg al vlug de weg in naar Chinatown, een nooit eerder gezien contrast! Wat de minder ervaren reizigers daar zagen, hoorden en opsnoven is met geen duizend pennen te beschrijven. Het was nog vroeg in de morgen en de markten aan weerszijden van de smalle straatjes (1m) waren al volop aan de gang. De weee geur van vers vlees sloeg ons in de neus maar ook de aanblik van ketels varkens-en kippenpoten, levende padden en God weet wat voor andere lekkernijen, was totaal ongezien. Op kleine stoofjes werden al heel wat 'sates" gebakken tot ze zwart zagen.Mensen liepen daartussen traag rond maar ook schurftige honden en katten die zeker niet met whiskas opgegroeid zijn. Groenten en fruit waren ongelooflijk kleurrijk, al de gekende soorten, maar ook zoveel andere die we nog nooit gezien hebben.
De korte steegjes komen, zoals in China, loodrecht op elkaar uit (om de boze geesten weg te houden) maar achter elke hoek wachtte ons weer een ander verrassend beeld: stapels koopwaar wisselen elkaar af, plastic spullen, hopen vijzen en moeren van uiteengehaalde motoren, weer vlees en groenten enz enz..., gewoon niet op de noemen. Maar wat vooral niet te beschrijven is, zijn de geluiden en de geuren!
En dan, als complete verrassing, rijden we zomaar de speelplaats van enkele schooltjes op, waar kinderen piekfijn uitgedost in een smetteloos uniform heel gedisciplineerd de vlag hijsen en de ochtendgroet brengen. Komen zij uit die gore steegjes? We konden alleen maar zeggen:"we hebben er geen woorden voor..."
Plots fietsen we dan tussen het groen en het water met heel tropische planten en weer veel armoedige hokjes en, hoe kan het, af en toe een prachtige villa.
Toen we de lunch aangeboden kregen hadden wij nieuwelingen eerst echt geen zin, we hadden te veel onbestemde soorten vlees gezien. Maar nadat we toch voorzichtig probeerden, bleek dat eten wel heerlijk te smaken. Het kon ons niet meer schelen wat we aten, het was lekker!
De tocht werd afgesloten met een nogal ruige boottocht op de kanalen en de grote rivier, om dan zo weer snel bij het luxe-hotel te belanden.
We waren terug in een wereld wat dichter bij de onze maar wat achter ons lag, zullen we nooit of nimmer vergeten...!
Chris Temmerman
Labels: familiebezoek, Thailand


0 Comments:
Een reactie posten
<< Home