de laatste laootjes
14/01 - 18/01
Vanuit Pakse is t een korte rit naar Champassak, op smaak gebracht door een mekong crossing op een heel gammel bootje, het is weer fun om de minsk daaarop te krijgen.
Ik had de tempel 2 jaar geleden al eens bezocht (toen met Joker) en vond hem een beetje magisch. Want toen waren we er bijna alleen. Je kon je zo indiana jones wanen, op onddekkingstocht langs omgevallen standbeelden in het hoge gras. Je kon je er Gandhi wanen, en uren vanop de berg staren naar de vallei, in volmaakte rust. Maar mensen die we ontmoetten hadden een heel andere mening: het zou er wemelen van de thaise toeristenbusjes. Toch kunnen we er niet aan voorbij rijden. We komen rond de middag aan en misschien is dat ons geluk geweest, want er is nog minder volk dan 2 jaar terug. Op een Lao familie na hebben we het rijk voor ons alleen. Het rijk is een oud Khmer tempelcomplex, helemaal opgebouwd volgens de Hindu Mythologie, en sinds kort Unesco Werelderfgoed.
Opnieuw heb ik er die bijzondere indruk van, en Brenda is mee in de magie van ruines. Zo volmaakt rustig is t op de hele reis nog niet geweest!
Met een budha smile op onze snuit trekken we een beetje verderop naar een dorp waar de olifant nog als lastdier gebruikt wordt. We zoeken een plaatsje om de vallei te overschouwen, maar we zien niet meer dan wat bewegende struiken. We gaan iets drinken in een Lodge, die over 3 dagen open gaat. Vanop t terras zien we ineens in de verte een paar grijze loggerds in het moeras! Door het dolle heen spurten we erheen, tot we kniediep in de modder staan. Het wordt valavond en de hutten van de lodge zien er steeds aantrekkelijker uit. Wat we nog niet weten is dat het officieel pas opengaat over 3 dagen, waardoor we er aan 10 dollar kunnen slapen in plaats van 45! Het hutje was zonder meer ons allermooiste overnachting van de hele reis! De italiaanse eigenaar heeft ons ook enorm veel locale info kunnen meegeven. Het is moeilijk om er te vertrekken, en pas tegen 12 uur vertrekken we richting Don Det, een eilandengroep in de mekong en een backpacker hangout vlakbij de Cambodiaanse grens waar we nog 2 dagen niks doen voor we de grens aanvallen!


0 Comments:
Een reactie posten
<< Home