Via deze blog willen we in contact blijven met de homies, terwijl wij Azie afschuimen. Van de mongoolse steppe tot de tibetaanse pieken, via China, Vietnam, Cambodia, Laos, Birma, Nepal en god weet waar we nog terecht komen in dit jaartje weg...

zaterdag, januari 28, 2006

Tom yam: yummie

Sinds we in zuidoostazie zijn gaat er geen week voorbij zonder heerlijke pikante maaltijdsoep. Het origineel, met scampi's is verrukkelijk, maar ook met kip is t likkebaarden. Om jullie wat smaak en geur bij te brengen heb je hieronder t recept!
Benodigdheden:
Voor 4 personen: 250g gepelde scampi (hou de schalen bij voor de bouillon!), 750 ml water, 2 fijngehakte teentjes knoflook, 5 blaadjes van de kaffir limoen, 3 dunne sneetjes galangal, 1/4 kop Thaise vissaus, 2 stengels citroengras (enkel het onderste gedeelte in stukjes van 2cm gesneden), 2 in plakjes gesneden sjalotjes, 1/2 tas in plakjes gesneden shitake, 5 groen chili pepers, het sap van 1 limoen, 1 eetlepel fijngehakte koriander.
Recept:
Laat de schalen van de scampi 10 minuten in water koken. Giet het mengsel door een zeef en hou de bouillon in een kookpot.Voeg er de look, de blaadjes van de kaffir limoen, de galangal, de citroengras, sjalot aan toe en laat verder koken. Voeg er daarna de shitake en de chilipepers aan toe (eventueel geleidelijk aan om te zien of het niet te pikant wordt). Laat 2 minuten zacht koken.

Voeg er op het einde de scampi en het limoensap aan toe. Laat de scampi gaar worden. Dien op met verse koriander erover gesprenkeld.

Labels: